In ons eerste interview praten we met de nieuwe arabel CEO.
We spraken met Christian Onselaere, de nieuwe CEO van het Belgische arabel, een leider in op maat gemaakte elektromechanica van hoge kwaliteit en geïntegreerde oplossingen voor jachthavens.
We wilden meer weten over zijn nieuwe missie, de langetermijnstrategie en hoe hij zijn ambitie wil realiseren om de omvang en omzet van het bedrijf in de komende 5 jaar te vermenigvuldigen.
Kunt u iets meer vertellen over uw achtergrond?
Met plezier! Ik ben de voormalige CEO van de marktleider in luchthaveninfrastructuur ADB SAFEGATE en daarvoor bekleedde ik verschillende managementfuncties in de telecomdivisie van de Siemens groep in België, Taiwan, Duitsland, India, Frankrijk en Thailand.
Ik ben altijd een ondernemer in hart en nieren geweest en ik kan met trots zeggen dat ik tijdens mijn carrière een stevig groeitraject heb kunnen creëren voor de bedrijven waar ik deel van uitmaakte.
Dit brengt ons bij de logische volgende vraag. Waarom arabel?
Ik heb een sabbatical van twee jaar genomen. Hoewel ik genoot van de pauze, had ik ook het gevoel dat ik te lang afwezig was geweest van het bedrijfsleven. Als CEO heb ik het contact met de medewerkers, de gesprekken met klanten, partners, leveranciers en aandeelhouders altijd het meest gewaardeerd. Het is de rol van de CEO om een evenwicht te vinden tussen de belangen van alle belanghebbenden en tegelijkertijd de groei te stimuleren. Ik begon het allemaal te missen. Ik voelde me ook te jong om met pensioen te gaan. Dus een echte impact creëren en terugkeren naar het bedrijfsleven waren mijn belangrijkste drijfveren om op zoek te gaan naar een “nieuw” carrièrepad. Via een van de spelers op de fusie- en overnamemarkt kwam ik toen bij arabel terecht.
Vanaf het begin had ik een goed gevoel bij deze opportuniteit, omdat het aan alle voorwaarden voldeed. Geweldige mensen, een gezonde balans en zoveel mogelijkheden om het bedrijf te laten groeien.
Wat is uw ervaring na uw eerste 100 dagen?
Ik ben aangenaam verrast. Het bedrijf is solide, de producten zijn van geweldige kwaliteit en het team is uitstekend – van de vorige eigenaren die nog steeds in het bedrijf zitten tot alle andere teamleden. Een team dat 100% toegewijd is aan onze klanten en aan kwaliteit, een team dat een ongelooflijke “can do” houding heeft. Het groeipotentieel ziet er erg goed uit.
We zijn ambitieus. Hiervoor zijn belangrijke investeringen nodig, maar de fundamenten zijn stevig en dat is de beste basis voor een succesvolle toekomst.
Ik wil ook graag het belang benadrukken van de samenwerking met de oprichters, Yves en Luke. Zij zijn erg belangrijk geweest in deze overgangsfase naar een nieuwe eigenaar, maar ook om het arabel-team gefocust te houden. We hebben vanaf dag 1 nauw samengewerkt met een open geest en er was een sterke betrokkenheid en grote bereidwilligheid tot verandering en innovatie. Hun bijdrage en het delen van hun kennis is heel belangrijk voor het bedrijf.
Wat waren de eerste grote veranderingen die jullie tot nu toe hebben doorgevoerd?
Allereerst zijn er dingen die we niet willen veranderen zoals het DNA van het bedrijf. Ik vernoemde de focus op de klant, kwaliteit en service. Dat zal altijd een drijvende kracht van arabel blijven.
De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan de rebranding van het merk arabel, de lancering van onze nieuwe website, het updaten van al het productmateriaal, de renovatie van onze kantoren, de uitbreiding van ons personeelsbestand met de aanwerving van onze nieuwe salesmanager en onze commercial services engineer, de herziening van ons portfolio en nog veel meer.
Hoe ziet de toekomst eruit voor arabel?
Ik zie een sterk groeipad voor ons. Ik heb een aantal ambitieuze doelen gesteld met een verdrievoudiging van onze omzet tegen 2028.
2023 is een overgangsjaar. In 2024 zullen we veel nieuwe investeringen doen: verdere renovatie van onze faciliteiten, nieuwe machines, uitbreiding van ons personeelsbestand en een duidelijke focus op voortdurende kwaliteit en innovatie.
Voor i-Marina willen we groeien van productleverancier naar leverancier van volledige oplossingen. We willen vooroplopen bij de elektrificatie van jachthavens en dat betekent de introductie van nieuwe producten en diensten.
Met alle ambities komt ook de behoefte aan meer mensen: we verwachten ons personeelsbestand de komende jaren met 150% te laten groeien.
We zullen ons huidige productportfolio uitbreiden – zowel vanuit product- als dienstenperspectief – en dit ondersteunen met nieuwe overnames. We willen ook regionaal uitbreiden en een echte Europese speler worden die verder gaat dan onze huidige markten België, Nederland en Frankrijk.
En we blijven onze processen optimaliseren om het kwaliteitslabel van onze producten te garanderen.
In 2025 zullen we stevig inzetten op een duurzame energietransitie in onze vestigingen in België met de implementatie van zonnepanelen en de verdere elektrificatie van onze faciliteiten.
We zijn ambitieus, maar we geven onszelf ook de middelen om deze ambities waar te maken.